dilluns, 2 de novembre del 2009

Conferència Ana de Barrio.

From self reflection to team critical reflection: a transformation proces in professional practice.

CONFERENCIA: Anna de Barrio.

Anna de Barrio és una psicòloga especialitzada en infància, (0-6 anys).
Domina molts idiomes; Alemany, Castellà, Holandès i Anglès.
Comença la conferència, que va fer el dia 21 d’octubre a l’auditori de Blanquerna, amb agraïments pels col•laboradors que li han ajudat a portar a terme aquest projecte. I segueix amb dos exemples personals.
Un d’ells és la reflexió de la seva filla quan tenia 4 anys, quan li va preguntar “Si soy maestra no puedo ser mamá?” Ja que cap de les seves mestres de entre vint i quaranta anys tenien fills. I posava en dubte quin tipus de realitat li donem als nens.
Una altre anècdota que explica és la de una noia que estava fen un curs de informació d’atenció a la diversitat, a Holanda. I hi havia una nina que li faltava una cama, i va pensar en llençar-la, però després va pensar, i es va preguntar per què llençar-la si hi ha gent que li falta una cama. Aleshores una nena li va demanar una nina per jugar, i ella li va donar la que estava trencada, la nena al principi no la volia, però va acabar jugant amb ella, de la mateixa manera que hagués jugat amb una nina amb dues cames.
Desprès de explicar aquets dos exemples, va començar a parlar del seu projecte de formació i investigació per millorar la qualitat de l’educació. Partien de les següents qüestions:
-Quines competències necessiten els educadors?
- Volem crear una comunitat conscient de canviar l’educació.
Els centres infantils en Holanda són diferents, ja que es una professió vocacional i no universitària.
Els objectius que tenien per aquest projecte eren:
- Tothom sigui competent i reflexionin sobre l’educació.
- Tothom es responsable de l’aprenentatge.

Reflexió essencial i personal. (Core reflection)
Ho importat es saber qui som i saber com vols treballar. Què t’agradaria ensenyar i com. Es a dir, saber quins objectius personals tens.
Comunidades de aprendizaje crítico
Treballar i aprendre amb als teus companys i dels teus companys. Orientades al canvi social, la consciència de la desigualtat social, de sexes, discapacitats, idiomes...
Ana de barrio ens va suggerir un exemple pràctic: explicar al company perquè estem avui aquí? Que ens ha motivat per fer aquesta carrera?
Hem après que escoltant a els teus companys pots arribar a conèixer-los millor inclús més que ells mateixos.
El pensament contextual és important, per això els professors demanaven a els alumnes que fessin fotografies del camí de casa seva a l’escola, perquè no coneixien el seu entorn.
La cooperació amb els pares és una de les coses més difícils per als mestres, dir-li a un pare que al seu fill li costa, que no rendeix be a l’escola.. Per això volen fer entrevistes mes habitualment i no nomes quan l’alumne fa alguna cosa malament. Tenir una bona relació amb els pares i treballar amb ells.
Alguns dels resultats que va esmentar Ana de Barrio:
-Es van poder solucionar els problemes de relacions d’equip.
-Parlar de determinats temes (tabús)
-Hi havia més respecte entre els membres del equip.
-Més relacions obertes amb les famílies.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada